torsdag den 13. december 2018

Farveblind og fornyet


Han spørger ikke til min fortid,
og en indestængt lettelse forlader mine lunger.
Det er måske den pause, jeg har brug for.
Slipper for at identificere mig med den, jeg engang var
og som jeg på mange måder stadig leder efter.

Vi sidder på en bodega i nærheden af mit gamle liv.
På trods af en frygt for et rende ind i gammel historie,
får han mig til at sænke paraderne
og glemme den verden, jeg normalt er så god til
at tage stilling til.
En smule salonberuset får jeg øjenkontakt med ham.
Med sin jyske dialekt
tryllebinder han mig
med fortællinger
jeg ikke før har hørt.
Jeg bemærker først nu hans barylergrønne øjne
og interessen for hans væsen stiger
ligesom røgen i lokalet.
Trygheden ved hans nærvær forundrer mig.

Jeg skal ikke gøre mig umage
for at virke interessant
og jeg har måtte sande, at min kækhed er spildt på ham.
Da han spørger, om vi skal slutte aftenen hos mig
er mine lyster for længst vakt
og et veltilfreds smil breder sig på mine læber.

Da han dagen efter forsvinder ud ad døren,
trækker jeg mageligt dynen op om min nøgne krop.
Han er et dejligt voksent afbræk i en verden af ansvar.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar